Om föreningen

Välkommen till bostadsrättsföreningen Fanan 12 på Östermalm i Oscars församling. Vår förening består av två välskötta hus: ett gathus och ett gårdshus. Vi har en av Stockholms största och vackraste innergårdar med flera uteplatser, gräsmatta, träd, blomsterkullar, gungor och egen fotbollsplan.

Du hittar oss på Banergatan 25, nära Karlavägen, Narvavägen och Karlaplan. Närheten till Strandvägen och naturen på Djurgården är oslagbar, samtidigt som du enkelt promenerar till Östermalmstorg och Stureplan.

Vi som bor här

Vi är en aktiv förening som tillsammans håller gården fin och huset i bra skick. Vi har också god ordning på vår ekonomi. Grannsämjan är viktig, och alla medlemmar ses flera gånger per år vid gemensamma tillställningar, till exempel gårdsdagarna, sommarfesten, glöggminglet, grantändningen och föreningsstämman.

Historia

Våra hus byggdes av SIAB 1970, som ett Östermalms tillskott till dåvarande satsning på hyresrätter, och förvärvades av LRF 1986. I samband med detta bildades brf Fanan12, men blev vilande. Huset förvaltades under åren på ett bra sätt, och många av hyresgästerna kände att det i slutet av 90-talet var dags att köpa fastigheten och bilda en bostadsrättsförening. Detta skedde 1998. Några av de ursprungliga hyresgästerna bor fortfarande kvar i huset, och flera av lägenheterna har också gått i arv till barn och andra släktingar.

Namnet Banérgatan

Många av gatunamnen i den här stadsdelen appellerar på Gustaf II Adolf härtåg. Berömda härförare och stora slag finns i gatunamn som Lützengatan, Breitenfeltsgatan eller Narvavägen. Johan Banér (1596-1641) var krigskonungens närmaste man, och bidrog bland annat till segern vid Breitenfelt samt utnämndes efter konungens död 1632 till fältmarskalk och vann den stora segern vid Wittstock.

Namnet Banér har också lokal anknytning. Flera söner till den sedermera avrättade Gustav Banér ägde tomter inom stadsdelen på 1600talet. Gatan kom till år 1884 då stadsfullmäktige fattade beslut om att inköpa delar av de dåvarande kasernområdena vid Ladugårdsgärdet, vilket gav möjlighet att lägga ut flera nya gator över tidigare till stor del obebyggda områden, bland dem Banérgatan och Narvavägen. På bilden ser ni "tvillingregementena" i början av förra seklet.

Vårt hus byggdes 1970, en period då många av kvarterets äldre hus, revs ”för att få ljus och luft” som Strindberg skrev. Han bodde själv i kvarteret Fanan, i det samtidigt rivna hörnhuset mot Karlaplan där Ica Karlaplan ligger idag. Hans bostad på Banérgatan 31 finns dock kvar.